Mohli byť za tragickou zrážkou technické problémy či búrka? Skúsený rušňovodič upozorňuje na konštrukčnú chybu


Foto: Mohli byť za tragickou zrážkou technické problémy či búrka? Skúsený rušňovodič upozorňuje na konštrukčnú chybu Foto: Facebok/Polícia Nitrianskeho kraja

Včerajšia hrozivá zrážky autobusu s vlakom na železničnom priecestí pri Nových Zámkoch v smere na Dvory na Žitavou šokovala a zarmútila celé Slovensko. Počet obetí cez noc stúpol na 7, ďalší stále bojujú o život v nemocnici. Mnohí sa prirodzene zamýšľajú nad tým, kde hľadať príčinu tejto nešťastnej udalosti. 

Minister dopravy Jozef Ráž považuje po prvotnom skúmaní za hlavnú príčinu nešťastia zlyhanie ľudského faktora a fakt, že vlak mal ísť po nesprávnej koľaji, ktorá nespustila svetelnú a zvukovú signalizáciu. Vyšetrovanie však naďalej prebieha a ani nie 24 hodín po udalosti nemožno vyvádzať definitívne závery. 


K okolnostiam havárie sa na sociálnej sieti vyjadril aj Štefan, ktorý má za sebou podľa jeho vlastných slov 46 rokov na pozícii rušňovodiča. Vo svojom príspevku opísal princíp fungovania zabezpečovacieho zariadenia a jednu konštrukčnú chybu, ktorá mohla prispieť k fatálnej zrážke. 

Štefan vysvetlil, že každý vlak funguje na trati ako gigantický vypínač, ktorý si cez svoje kovové kolesá sám zapína a po prechode priecestia aj sám vypína priecestné zabezpečovacie zariadenie. Nákladný vlak, ktorý po inkriminovanom priecestí prechádzal v smere na Nové Zámky pred osudným EC, si takto kolesami “sám” zatvoril závory na priecestí, ku ktorému mieril. Keď z protismeru prišiel EC vlak, tiež rovnakým princípom podržal závory zatvorené. 

Stalo sa ale to, že keď nákladný vlak opustil priecestie, priecestné zabezpečovacie zariadenie dalo impulz na otvorenie závor. A vtedy sa závory krátkodobo otvorili, potom opäť zatvorili, veď zariadenie vedelo o prichádzajúcom EC vlaku,“ vysvetľuje ďalej rušňovodič na dôchodku. Vodič autobusu bol však rýchly a za krátky moment už vnikol na priecestie, ku ktorému sa práve rútil rýchlik. 

Niekdajší rušňovodič Štefan za celú svoju kariéru situáciu, kedy sa závory na pár sekúnd otvorili, nezažil, veľa jeho kolegov však áno. Príčinou bol vždy vlak v protismere, ktorý len na pár sekúnd otvoril závory, často práve v momente, keď druhý vlak práve prechádzal po priecestí. „Neviem, či je to konštrukčná chyba alebo občasná porucha,“ zamýšľa sa. 


Dôležitá rada vodičom

Skúsený rušňovodič sa v tejto súvislosti podelil s tipom, ktorý adresoval všetkým vodičom. „Ak sa vám po prechode vlaku začnú otvárať závory, stojte až do momentu, kedy sa vypnú aj červené svetlá,“ hovorí Štefan s tým, že pokiaľ červené svetlá naďalej blikajú, vstup na priecestie by mohol mať tragické následky. „Závory sa behom pár sekúnd opäť zatvoria a doletí protivlak, ktorý vás zrámuje,“ varuje Štefan. 

Lejak nehodu nespôsobil

Rušňovodič tiež vyjadril svoj názor na dohady, či nemohli signalizačné zariadenie vyradiť z prevádzky mimoriadne prudké dažde, ktoré oblasť zasiahli v stredu. Tvrdí, že niečo také je nemožné. „Dážď pokazí závory tak, že blikajú a sú zatvorené v kuse, teda aj vtedy, keď neprichádza žiadny vlak,“ vysvetľuje princíp signalizácie.

V takýchto prípadoch sa závory otvárajú na diaľku po uistení, že priecestím v dosť dlhom časovom úseku nepôjde žiaden vlak. „Je ale veľmi nepravdepodobné, žeby sa výpravca pomýlil a závory núdzovo otvoril pred EC vlakom,“ uzavrel Štefan. 


Podporte nezávislé spravodajstvo a získajte web bez reklám.

Podporiť

Dočítať článok zadarmo

Prečítajte si viac: