Vedenie mesta Šaľa vyvrátilo tvrdenia občanov o údajnom možnom zatvorení mosta ponad rieku Váh. Keďže je most v havarijnom stave, mnohí používatelia začali na sociálnych sieťach diskutovať o jeho hroziacom uzavretí. Radnica sa v tejto veci obrátila aj na správcu mosta, ktorým je Slovenská správa ciest (SSC).
Uzavrieť ho neplánujú
„Most cez rieku Váh v meste Šaľa (identifikačné číslo M6115, správcovské číslo 75-004) nebude uzavretý,“ prišla im odpoveď od hovorkyne SSC Jany Lukáčovej. Tá v stanovisku uviedla aj to, že šaliansky most bol zahrnutý do plánu opráv Slovenskej správy ciest na rok 2024 a opravený by mohol byť už počas budovania dlhoočakávaného obchvatu mesta Šaľa. Predpokladaná hodnota zákazky ešte pred začiatkom verejného obstarávania zhotoviteľa bola stanovená na 512 400,00 eur s DPH.
„V prípade pridelenia dostatočnej výšky finančných prostriedkov na plánované rekonštrukčné práce by bol most opravený počas budovania obchvatu v priebehu 4 mesiacov a premávka by prebiehala striedavo v jednom jazdnom pruhu,“ píše sa v stanovisku.
Aktuálne Slovenská správa ciest pracuje na projektovej príprave na komplexnú rekonštrukciu mosta, ktorá by začala až po dokončení výstavby obchvatu, aby bol dovtedy zabezpečený prejazd vozidiel cez Váh.
Zatiaľ len bežná údržba mosta
V súčasnosti štátni cestári vykonávajú len bežnú údržbu mosta, ako je prečisťovanie odvodňovacích kanálov či mostných záverov. Na začiatku týždňa tu vyčistili aj vozovku a chodník od uhynutého hmyzu.
V pláne je tiež odstránenie vegetácie, objednanie statického posúdenia a inštalácie senzorického monitoringu či oprava poškodeného asfaltu, ktorá je už nevyhnutná. Takáto údržba má za cieľ predĺžiť zostatkovú životnosť mosta, ktorá bola počas diagnostiky v roku 2022 vypočítaná na 3,87 rokov a podľa druhej metódy na 1,81 roka. Podľa cestárov však ide čisto len o teoretický údaj o čase, ktorý zostáva do chvíle, keď most bude potrebovať opravu alebo rekonštrukciu.
Občania majú obavy
Obyvatelia Šale však stále poukazujú na katastrofálny stav mosta a obávajú sa toho, že sa raz zrúti. Denne ním totiž prejde okolo 30-tisíc áut. Mnohí spomínali aj na časy, kedy bol most uzavretý a museli chodiť obchádzkou cez Sereď.
„V 90. rokoch, keď bola uzávierka mosta, sa naozaj chodilo cez Sereď, Dlhú, alebo selickou kompou, ak premávala. Robila som na záchranke, bolo to o hubu, ale museli sme vydržať,“ napísala Mária. Pridal sa aj František: „V 1995 bol takto v lete uzatvorený most a chodilo sa len pešo. Ľudia mali autá z oboch strán a presadali, tak isto aj autobus. Treba s tým normálne počítať, že sa to stane.“
Ďalší používatelia pripomenuli, že k podobnej situácii nedávno došlo aj v Seredi, kde majú zavretý most od mája 2023. „Ani v Seredi takú informáciu nemali. Prišiel statik na kontrolu a behom 10 minút bol most zatarasený. Bez plánu B,“ dodal Daniel.