Prečo oprava Cabajského mosta trvá tak dlho a čo výmole na ceste? Župa zodpovedala vaše najčastejšie otázky


Ako pokračuje oprava Cabajského mosta v Nitre? Odpovede na vaše 4 otázky

Foto: Prečo oprava Cabajského mosta trvá tak dlho a čo výmole na ceste? Župa zodpovedala vaše najčastejšie otázky
Foto: Facebook/Nitriansky samosprávny kraj

Oprava Cabajského mosta ponad železnicu v Nitre trvá už niekoľko mesiacov a vodiči sa za ten čas museli zmieriť s viacerými dopravnými obmedzeniami. Počas prvej etapy prác, ktorá trvala od júla, bola uzavretá ľavá časť mosta. V novembri sa práce presunuli na opačnú stanu. 

Pokračujúce stavebné práce vzbudzujú záujem obyvateľov a mnohí sa už nevedia dočkať, kedy bude most konečne hotový. S rôznymi otázkami ohľadom rekonštrukcie sa obracali aj na Nitriansky samosprávny kraj (NSK), ktorému most patrí. Župa sa preto rozhodla prostredníctvom videa zodpovedať štyri najčastejšie otázky.

Prečo oprava mosta trvá tak dlho?

Ľudí, samozrejme, najviac zaujímalo, prečo rekonštrukcia mosta trvá zhruba rok. „Doba realizácie je nastavená štandardne na podobný objem prác, takže sa vychádzalo z harmonogramu, ktorý bol spracovaný podľa činnosti a sledu jednotlivých krokov, technologických postupov, či prípadných prestávok,“ uviedol Marián Riegel, stavbyvedúci z Colas Slovakia. 


Ako dodal, prvú etapu prác sa im podarilo dodržať viac-menej podľa harmonogramu. Druhá etapa je plánovaná do polovice mája, konkrétne do 15. mája. „Pokiaľ sa nevyskytnú nejaké nepredvídateľné okolnosti, tak tento termín by mal byť dodržaný,“ doplnil. Práce budú pokračovať aj počas zimných mesiacov, no všetko závisí od počasia. 

Prečo na moste niekedy nikto nepracuje?

Mnohí sa tiež sťažovali, že niekedy na moste nie sú robotníci a nikto tam nepracuje. Aj túto „záhadu“ vysvetlil zhotoviteľ: „Práce ako také na moste pokračujú, ale tie viditeľné časti niekedy majú prestávku, kedy je tam minimum osadenstva.“ Ako doplnil, technologické postupy majú svoj časový sled, ktorý musí byť dodržaný. Potrebné je to napríklad pri zrení betónu či pri prácach na izolačnom súvrství, pričom každý krok si vyžaduje vhodné prostredie a čas na zrenie. Niekedy zas práce neprebiehajú na moste, ale pod ním. 


„Už pred samotnou realizáciou činnosti treba spraviť zabezpečenie železničnej trate, ktorá sa napríklad vykonávala v noci, pretože len vtedy môže byť výluka železničnej dopravy. Práce vtedy prebiehajú na hrane mosta alebo pod ním,“ vysvetlil. 

Opravia aj neďalekú poškodenú cestu a dokončia chodník?

Na ďalšie otázky odpovedal riaditeľ Úradu NSK Peter Privalinec. Občania chceli vedieť, prečo sa opravil chodník na moste, ale neďaleká poškodená cesta už nie. Všimli si tiež, že chodník v smere na Krškany nikam nepokračuje. „Chodník je súčasťou mostného telesa, preto sme most opravili komplexne. Pokiaľ ide o samotný chodník, to si už musí vyriešiť vlastník komunikácie po dohode s mestom Nitra. Ak sa tieto dve inštitúcie dohodnú, chodník môže pokračovať,“ vysvetlil.

  

Ako dodal, z rovnakého dôvodu nemôže župa investovať finančné prostriedky ani do opravy výmoľov na tejto ceste. Cesta prvej triedy je totiž vo vlastníctve štátu a spravuje ju Slovenská správa ciest (SSC). 

Vráti sa na Cabajský most nákladná doprava?  

Most ponad železnicu bol dlhodobo v havarijnom stave, preto ho museli uzavrieť pre vozidlá nad 20 ton. Nákladné autá však začali chodiť cez centrum mesta, čo tiež nie je ideálne. Obyvateľom mesta to pochopiteľne vadí, preto chceli vedieť, či sa potom na opravený most vráti nákladná doprava. „Je to naša absolútna priorita. Budeme sa snažiť odbremeniť centrum mesta, a odkloniť túto ťažkú kamiónovú dopravu práve cez Cabajský most v smere na privádzač na R1,“ objasnil Privalinec. 



Najnovšie zo Slovenska

Najnovšie v Nitrianskom kraji