Cestovná kancelária HappyTravel, ktorá pred pár dňami vyhlásila úpadok, sklamala stovky klientov – a to priamo uprostred dovolenkovej sezóny. Jej majiteľ Roman Berkes v rozhovore pre Denník N prvýkrát otvorene prehovoril o dôvodoch, ktoré firmu položili. A dôvody sú prekvapivo jednoduché: vysoké náklady a nízka ochota zákazníkov platiť.
„Zdvihnuté ceny zájazdov neakceptoval trh. To bol ten problém.“ vysvetlil podnikateľ a dodal, že tlak na ceny a konkurenčné prostredie ich prinútili predávať zájazdy so stratou. Tvrdí, že podobné situácie už zažil, ale vždy sa podarilo „trh ozdraviť“ a neskôr predávať so ziskom. Tentoraz to však nevyšlo.
Najväčším problémom boli vraj rýchlo rastúce náklady: „Bolo to v medziročných nárastoch 15 – 20 percent.“ Upozorňuje, že keď ceny hotelov a leteniek rástli, klienti to neboli ochotní akceptovať. Výsledkom bol neľútostný boj o klienta a lavína znižovania cien v celom segmente.
Verejnosť však najviac pobúrilo, že cestovka ešte deň pred oznámením úpadku ponúkala dovolenky a spustila kampaň na zimnú sezónu. Na to má majiteľ jasnú odpoveď: „Zimná kampaň bola plánovaná. To sme robili každý rok… to nebolo nič neštandardné.“ Zdôrazňuje, že prestávka v predaji počas sezóny by firmu zložila rovnako rýchlo: ak by zastavili predaj, padli by tiež.
Z pohľadu majiteľa nešlo o začiatok sezóny, ale o jej rozbehnutú fázu: „Naše lety do zahraničia sa začali už v marci, teda sezóna z nášho pohľadu bola už dávno rozbehnutá.“ Firma však podľa jeho slov nenaplnila očakávania a slabý predaj v kombinácii s rastúcimi nákladmi ju položili.
V rozhovore šéf HappyTravel pripomenul aj viaceré krízové momenty cestovného ruchu, ktoré v minulosti ustál – grécka kríza, teroristické útoky v arabských krajinách, pandémia aj vojnové konflikty. No tentoraz sa hranica pre udržateľnosť prekročila. V závere priznáva, že bod zlomu nastal, keď bolo definitívne jasné, že ďalšia investícia nepríde. A to bol aj koniec jednej z dlhoročných značiek slovenského cestovného ruchu.
Cestovná kancelária HappyTravel oznámila úpadok koncom júna 2025, a to v čase vrcholiacej letnej dovolenkovej sezóny. Firma pôsobila na trhu viac než 17 rokov a patrila medzi známe značky v oblasti organizovania zájazdov do obľúbených prímorských destinácií.
Krach prišiel náhle a zasiahol stovky klientov, ktorí mali zaplatené dovolenky, no tie sa už neuskutočnia. Web prestal fungovať krátko po zverejnení informácie o finančných problémoch. Zákazníci sa musia obrátiť na poistňu Generali, kde má cestovka uzatvorené zákonné poistenie proti úpadku.