Cestujúci na vysoko-frekventovaných tratiach západného Slovenska majú od 15. februára 2024 k dispozícii nové moderné vysokokapacitné vlaky KISS. Premávať budú zatiaľ na najvyťaženejších trasách z Bratislavy do Trenčína a do Nových Zámkov.
Na trati už jazdia tri supermoderné vlaky, celkovo ich Železničná spoločnosť Slovensko zaobstarala štyri. Ich celková cena bola bezmála 77 miliónov eur. Každý z nich dokáže naraz prepraviť viac než 600 cestujúcich a tam, kde je to možné, jazdí rýchlosťou 160 kilometrov za hodinu.
Nové súpravy sú poschodové s výlučne elektrickým pohonom. Disponujú moderným informačným systémom, ako aj systémom počítania cestujúcich. Sú prispôsobené na bezbariérovú prepravu cestujúcich s obmedzenými schopnosťami pohybu, umožňujú prepravu minimálne 15 bicyklov a sú vybavené modernými toaletami s prebaľovacím pultom.
Novú flotilu uviedli do ostrej prevádzky za účasti zástupcov ministerstva dopravy, vedení spoločností Stadler a ZSSK a prvých cestujúcich. Štátna tajomníčka ministerstva dopravy Denisa Žiláková vyjadrila na stretnutí radosť z tohto významného míľnika, ktorý je podľa nej výsledkom snahy rezortu dopravy a zdrojov z eurofondov. Tiež deklarovala silný záujem pokračovať v modernizácií železníc aj do budúcna.
Obchodný riaditeľ firmy Stadler Martin Halmo v príhovore predstavil stroje z ich dielne a vyzdvihol profesionálnu spoluprácu so Železničnou spoločnosťou Slovensko. Vďaka tomu sa podľa neho podarilo nasadiť nové vlaky do ostrej prevádzky v rekordnom čase. „Rodina jednotiek Stadler KISS sa dnes ďalej rozrastá, a Slovensko sa tak stáva už 15-tou krajinou, kde sú tieto úspešné jednotky prevádzkované,“ zdôraznil Halmo.
„Moderné vozidlá prinesú našim cestujúcim vysoký komfort a pohodlie, a zároveň zvýšia podiel prevádzky schopných vozidiel na dôležitých dopravných koridoroch,“ vyjadril svoju radosť Generálny riaditeľ ZSSK Peter Helexa. Moderné súpravy tiež podľa neho zvýšia spoľahlivosť vlakovej dopravy.