Čo je s obchvatom Šale? Odpoveď ministerstva dopravy vás nateraz nepoteší


Foto: Čo je s obchvatom Šale? Odpoveď ministerstva dopravy vás nateraz nepoteší Foto: Facebook/Ministerstvo dopravy SR

Ministerstvo dopravy SR nedávno na sociálnej sieti odpovedalo na rôzne otázky občanov ohľadom výstavby ciest, vlakových spojení či leteckých liniek. Jedného z nich zaujímalo, čo je s obchvatom mesta Šaľa, na ktorý ľudia čakajú už viac ako 20 rokov. Súčasťou výstavby mal totiž byť aj most cez rieku Váh o dĺžke 705 metrov. 

„Ešte koľko rokov? Čaká sa na to, kedy spadne most? Ten je totiž v havarijnom stave,“ pýtali sa nešťastní obyvatelia. Hoci o tejto nevyhnutnej potrebe vedia na všetkých príslušných miestach, začiatok výstavy sa neustále odďaľuje.

Verejné obstarávanie stále nie je ukončené

Náklady na výstavbu takmer 12-kilometrového úseku novej cesty odhadovali na viac ako 75 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH). Zákazku chceli financovať aj s využitím prostriedkov EÚ a stavať sa malo začať ešte v roku 2023

Facebook/Ministerstvo dopravy SR


Slovenská správa ciest (SSC) vyhlásila tender na výstavbu obchvatu Šale už koncom júna 2022. Pôvodnú lehotu na predkladanie ponúk z 23. augusta však posunula päťkrát na 10. novembra. Je rok 2024 a ako je na tom tender teraz?

Stále nie je ukončený proces verejného obstarávania na zhotoviteľa. V tejto chvíli nevieme odhadnúť, koľko ešte vyhodnocovanie potrvá a teda ani to, kedy sa začne stavať,“ vyjadrilo sa ministerstvo na sociálnej sieti.

Vylúčili ho, aj keď predložil najlacnejšiu ponuku

Dôvodom, prečo verejné obstarávanie ešte nie je ukončené, je to, že jeden z uchádzačov bol zo súťaže vylúčený a následne sa odvolal na Úrade pre verejné obstarávanie (ÚVO).


Spomedzi siedmich uchádzačov pritom práve tento vylúčený uchádzač predložil tú najlacnejšiu ponuku za 77,5 milióna eur bez DPH, čo aj najbližšie k predpokladanej hodnote zákazky.

„Úradu preto nie je logicky zrejmé, prečo kontrolovaný na základe vybraných 21 položiek, z ktorých podľa jeho názoru navrhovateľ niektoré ocenil neprimerane vysokou cenou, dospel k záveru o vylúčení ponuky navrhovateľa, napriek tomu, že ponuková cena navrhovateľa je najnižšia z pomedzi všetkých predložených ponúk a podľa kontrolovaného nevykazuje znaky mimoriadne nízkej ponuky,“ konštatoval úrad v rozhodnutí na svojom portáli

Ďalšie ponuky boli o dosť vyššie - za 77, 8 milióna eur, 78,8 milióna eur a zvyšné v hodnote od 79,7 až do 85,5 milióna eur bez DPH.  

Štátni cestári porušili pravidlá 

Úrad po preskúmaní námietok rozhodol, že štátni cestári porušili pravidlá verejného obstarávania a ponuku vylúčeného uchádzača vrátili späť do súťaže. 

„Takýto postup kontrolovaného by mohol byť v rozpore s princípmi verejného obstarávania,“ uviedol ÚVO. Úrad taktiež konštatoval, že porušenie zákona o verejnom obstarávaní mohlo mať zásadný vplyv na výsledok tendra. Vylúčením ponuky totiž bola obmedzená hospodárska súťaž medzi uchádzačmi.

Štátni cestári tak musia túto ponuku opätovne vyhodnotiť a pokračovať vo verejnom obstarávaní. Celý proces sa tak opäť predĺži.



Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu