Vlakové spojenie Bratislava – Nitra – Banská Bystrica je nereálne, tvrdí ministerstvo dopravy


Foto: Vlakové spojenie Bratislava – Nitra – Banská Bystrica je nereálne, tvrdí ministerstvo dopravy Foto: Facebook/ZSSK

Ľudí na sociálnych sieťach nedávno zaujímalo, ako to v súčasnosti vyzerá s vlakovým spojením Bratislava – Nitra – Banská Bystrica. Aktuálne chodia vlaky z Nitry do Bratislavy len s prestupom a cesta trvá skoro dve hodiny. Prestúpiť sa dá v Trnave, v Šuranoch, v Nových Zámkoch alebo v Leopoldove. Nitrania preto radšej volia cestu autobusom alebo autom, keďže im to zaberie menej času. 

„Jazdiť cez Leopoldov z Nitry do Bratislavy je skôr za trest. To je použiteľné, keď ide človek na výlet, ale denne dochádzať do BA, to asi ťažko,“ napísal jeden z občanov pod príspevok, ktorý zverejnilo Ministerstvo dopravy SR na sociálnej sieti. 


Odpoveď, ktorá nepoteší

Rezort dal totiž ľuďom možnosť, aby sa pýtali rôzne otázky ohľadom dopravy a výstavby ciest. Odpoveď na otázku, kedy sa začne pracovať na rýchlom a priamom vlakovom spojení medzi troma krajskými mestami, však ľudí nepotešila, ale nahnevala.

„Takéto spojenie je nereálne, keďže Nitra je príliš vzdialená od existujúcej trate BA – BB. Priame spojenie s BA by sa dalo zrealizovať, pokiaľ by sa postavila trať Trnovec nad Váhom – Nitra, ktorá je však veľmi drahá. Spojenie BA - BB by sa mohlo zlepšiť vďaka viacerým už dokončeným, alebo plánovaným modernizáciám,“ znela odpoveď z ministerstva dopravy. 

Najprv treba opraviť iné trate

Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP) ešte v roku 2022 hodnotil štúdiu uskutočniteľnosti na zlepšenie železničného spojenia Nitry s Bratislavou, ktorú vypracovali Železnice Slovenskej republiky (ŽSR). Projekt na výstavbu novej trate za pol miliardy eur označil za nenávratný, avšak nestopol ho úplne. 

Odporučil, aby sa najprv zrekonštruovala už existujúca trať z Nitry do Leopoldova a následne aj trať vedúca z hlavného mesta do Nových Zámkov. Až potom by sa vraj mohlo uvažovať nad výstavbou novej trate.

„Investičné náklady na výstavbu novej trate Nitra – Trnovec nad Váhom sú v cenovej úrovni roka 2023 približne o 254 miliónov eur vyššie ako náklady na modernizáciu trate Leopoldov – Nitra,“ zdôvodnil na sociálnej sieti Útvar hodnoty za peniaze.


Foto: Facebook/Útvar hodnoty za peniaze


Analytici zároveň pridali aj ďalší argument, a to taký, že modernizácia trate Leopoldov – Nitra môže pozitívne ovplyvniť vyšší počet obyvateľov dochádzajúcich za prácou alebo do školy. 

„O ďalšom postupe v projektovej príprave bude preto definitívne rozhodnuté až na základe výsledkov/výstupov aktualizovaných štúdií uskutočniteľnosti posudzujúcich súvisiace strategické zámery – modernizáciu trate z Leopoldova cez Nitru až do Nových Zámkov a modernizáciu trate z Bratislavy cez Nové Zámky do Štúrova. Z krátkodobého hľadiska sa tak javí ako efektívnejšie zamerať sa najprv na elektrifikáciu a modernizáciu trate Nitra –Leopoldov,“ uviedol ÚHP v spoločnom stanovisku s ministerstvom dopravy a ŽSR.

V katastrofálnom stave je aj stanica

Z najnovšej odpovede rezortu dopravy tak vyplýva, že priameho vlakového spojenia s Bratislavou sa Nitrania tak skoro nedočkajú.

Jeden z používateľov v komentári pripomenul, že Nitra ako jediné krajské mesto nielenže nemá priame vlakové spojenie s Bratislavou, ale v katastrofálnom stave je i železničná stanica. 

„Otvorená je len polovica budovy, keďže spadol strop. Rok a pol prešiel a nič,“ dodal. Budova má už takmer 150 rokov a celkovú rekonštrukciu potrebuje priam naliehavo.



Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu