Idete do obchodu len po pár vecí, no napokon odchádzate s plným košíkom. Možno za to môže aj hudba, ktorá nenápadné hrá v obchodoch. Je to však súčasťou premyslených marketingových stratégií – obchodníci vedia, že zákazníkov dokáže uvoľniť a spríjemniť im nákup.
Pre väčšinu ľudí je hudba v obchode len nenápadnou kulisou, no niektorým môže hlasné prostredie prekážať. Starším zákazníkom či ľuďom s autizmom môže byť takýto nákup nepríjemný až únavný.
Na tento problém začínajú reagovať aj veľké obchodné reťazce. Postupne zavádzajú takzvané tiché hodiny, počas ktorých sa z predajní na určitý čas vytratí hudba, reklamné hlásenia a zníži sa aj celková hlučnosť prevádzky. Ide o snahu vytvoriť pokojnejšie prostredie pre tých, ktorí majú z ruchu okolia stres alebo úzkosť.
Najnovšie sa k tejto iniciatíve pridal aj Lidl, ktorý tiché hodiny spustil symbolicky 10. októbra – na Svetový deň duševného zdravia. Každý deň, vrátane víkendov, si zákazníci môžu od 13:00 do 14:00 nakúpiť v úplnom tichu – bez hudby, reklám a s utlmenými zvukmi pokladníc či prevádzky.
„Naším cieľom je tak poskytnúť príjemnejšie podmienky pre ľudí s autizmom a všetkých, ktorí ocenia menej rušivý nákup,“ dodáva spoločnosť Lidl.